Millainen on hyvä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma? Tätä
kysymystä jäin erityisesti miettimään Opetushallituksen ensimmäisten
Varhaiskasvatuspäivien jäljiltä. KM, VEO, tohtorikoulutettava Noora Heiskanen
Jyväskylän yliopistosta ohjasi työpajassaan osallistujien ajatukset lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmiin omien tutkimustensa pohjalta ja kertoi, että vasukeskustelu
on erityisesti vanhempien kannalta usein merkityksellisin ja näkyvin osa
vasuprosessin kokonaisuutta. Meille
varhaiskasvatuksen ammattilaisille on kuitenkin tärkeää muistaa erityisesti se
arki, jota keskustelujen välissä lapsen kanssa elämme. Onhan lapsen vasu meille
keskeinen työväline, joka ohjaa arjen tekojamme, kohtaamisiamme ja valintojamme?
Onhan lapsen vasu keskeinen elementti, joka elää aktiivisesti mukana arjessamme
kasvaen ja kehittyen lapsen mukana? Näkeehän lapsen vasu päivänvaloa
muulloinkin, kuin vain kerran vuodessa pakollisen minimin verran lukkokaapista vapauteen
kurkistaessaan? Onhan vanhempien kanssa keskustelu olennainen niin olennainen
osa arkea, ettei kaikkea sanottavaa tarvitse jättää yhden keskustelun varaan?
Nyt jos koskaan on hyvä aika tarkastella suhdettamme lapsen
vasuasiakirjaan ja koko prosessin merkitykseen, kun varhaiskasvatuksen
perusteet astuvat voimaan elokuun alusta lukien. Opetushallituksessa tekeillä
oleva malli lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta on varmasti odotettu työkalu
monissa kunnissa, mutta ajatustyötä lapsen vasuun liittyen on hyvä tehdä
kaikkialla. Mikä on uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukainen tarkoitus lapsen
vasu-asiakirjalla?
Jatkossa lapsen varhaiskasvatuksen polkua dokumentoidaan
pedagogisesti jatkuvasti, ja tämän myötä myös vanhempien tietoisuus lapsen
varhaiskasvatusarjesta lisääntyy. Onko lapsen vasu sellainen asiakirja ja
työväline, jota on helppo päivittää lapsen oppimisen mukana uusien taitojen
karttuessa?
Varhaiskasvatuksen
tavoitteet ovat normiasiakirjassa määritellyt. Onko tarpeen käydä lomakkeella
ja keskustelussa läpi koko lapsen elämä ja oleminen, mikäli mitään erityistä
huolta tai tuen tarvetta ei lapsella ole? Tätä jäin itse miettimään Heiskasen
työpajan jälkeen. Eikä myöskään ole
yhdentekevää, millaiselle lomakkeelle lapsen vasu kirjataan. Kuten Heiskanen
sanoi, lomake ohjaa meitä kirjaamisessa ja keskustelussa. Siksi onkin niin
tärkeää miettiä, mihin ohjaudumme ja millaisin tavoittein. Lomaketta miettiessä
kannattaa aluksi miettiä, mitä vasu on ja mitä vasu ei ole. Koska lapsen
varhaiskasvatuksen tavoitteet ja sisällöt määrittyvät perusteissa, mikä on olennaista
juuri tässä ja nyt ajassa tämän lapsen kohdalla? Katsotaan lasta hyvien
vahvuuksien kautta, puhutaan vahvuuksista ja kirjataan ne ylös. Mietitään, mikä
on tässä kohtaa lapsen elämää se taito, jonka harjoittelu on ajankohtaista? Ja
miten työn alla olevaa taitoa lähestytään lapsen vahvuuksien kautta, miten
lapsi parhaiten kyseistä taitoa voi harjoitella ja oppia? Tärkeää on kirjata
varsinkin se, mitä me lasta ympäröivät aikuiset teemme lapsen oppimisen hyväksi
ja edistämiseksi. Kirjataan aikuisten tekemiset vasuun niin tarkasti ja
selkeästi, että tarvittaessa kuka tahansa lapsen kanssa työskentelevä aikuinen
ymmärtää, miten hänen on työskenneltävä juuri tämän lapsen kanssa.
Miten lapsen osallisuus vasuprosessissa toteutuu? Mitä sinä
haluat oppia? Mitä sinun pitää oppia, mitä taitoja tarvitset, kun kasvat
isommaksi? Muistammehan kysyä näitä kysymyksiä lapsilta itseltään?
Ja miten osallisuus toteutuu, jos lapsi ei puhu? Oikeus
osallisuuteen ei ole sidoksissa puhetaitoon eikä ikään, jolloin on meidän aikuisten
tehtävä varmistaa, että lapsella on ilmaisun mahdollisuus ja keinot käytössään.
Ja erityisesti puhumattomien ja kaikkein pienimpien lasten kohdalla suuri
merkitys on havainnoilla ja niiden tulkinnalla, kuten Heiskanen työpajassa
muistutti.
Tärkeää on pohtia myös oikeanlaisen pedagogisen
kirjaamistavan merkitystä. Ei ole yhdentekevää, miten asiat sanomme ja
kirjoitamme. Toivottavasti yhdessäkään lapsen vasussa ei jatkossa annettaisi
lapselle ”ei pysty, ei osaa” -tuomioita, joiden leima Heiskasen mukaan seuraa
lasta pitkän matkaa koulutiellekin. Ongelmakielen sijasta pitää puhua
vahvuuksien äänellä.
Valoisia kevätpäiviä toivottaen,
Irma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti