Sain viime viikolla osallistua Kajaanissa koulutukseen, jossa KM, lto Tuula ”Taikamummo” Honkasen mainiossa opissa pääsimme pohtimaan varhaiskasvatuksen sosiaalisia oppimisympäristöjä. Paljon voimme vaikuttaa varhaiskasvatuksessa siihen, millaisessa sosiaalisessa todellisuudessa lapsemme varttuvat, mutta tärkeä sijansa – ensisijainen – on vanhemmilla ja kodeilla tässäkin asiassa. Koulutuksessa käytiin keskustelua, jota soisi käytävän jatkossa myös päiväkodeissa vanhempien kanssa. On syytä pohtia myös läsnäolon kysymyksiä työntekijöiden näkökulmasta – mitkä asiat vievät huomiomme, katkaisevat vuorovaikutuksemme lasten kanssa ja mistä voisimme luopua, jotta ehtisimme ehkä olla enemmän läsnä?
Usein läsnäolossa on kyse pienistä arjen teoista ja
valinnoista, joiden merkitystä ei ehkä tule vain ajatelleeksi. Mitä teet, kun tulet
hakemaan lastasi päiväkodista? Kohtaatko lapsesi? Otatko syliisi hänet, jolle
sinä olet maailman tärkein ja odotetuin? Puhutko puhelimeen tai surffaatko
jossain, josta hädin tuskin maltat irtaantua noukkimaan lapsesi mukaasi? Kohtaamisia,
joissa vanhemman huomion saa päivän tärkeimmässä tapaamisessa lapsen sijasta
puhelin, on työntekijöiden kokemusten mukaan paljon. Jossain päiväkodeissa on
jo kyltein kielletty kännyköiden käyttö hakutilanteissa. Toivottavasti se
sitten toimii, jos muu ei auta.
Keskusteluun läsnäolosta liittyy usein myös huolestunutta
pohdintaa lasten ja vanhempien suhteen luonteesta. Jotkut vanhemmat toimivat
mieluummin lapselleen kaverina kuin lapsen elämän raameista vastaavana
vanhempana. Rajojen asettaminen ei onnistu ja lapsi joutuu tekemään päätöksiä
ja valintoja, joita hänen ei ehkä pitäisi joutua tekemään. Maailma on muuttunut monessa, mutta lapsen perusturvallisuus
rakentuu edelleen osaltaan vanhemmista, jotka kykenevät asettamaan elämää
hahmottavat ääriviivat lastensa olemiseen ja kasvamiseen. Jos vanhempi pelkää
kaikissa käänteissä lapsen mielipahaa ja itkua, ei rajaa saa asetettua millään.
Tällöin lapsi joutuu kasvamaan epämääräisessä maailmassa, joka
rajattomuudessaan vaikuttaa äärettömältä ja kaoottiselta, turvattomaltakin.
Lapsi ei mene rikki siitä, että toisinaan vanhempi päättää ja toimii lapsen
puolesta. Kunhan vanhempi myös järkkymättä ottaa vastaan lapsen purkauksen ja
antaa lohdun, opettaa pääsemään yli pettymyksestä.
Eikä sitä tarvitse hävetä, että on välillä hukassa
vanhemmuutensa kanssa. Tukea ja ohjausta saa varmasti, kun uskaltautuu kysymään.
Hyvä väylä asioiden puheeksi ottamiseen puolin ja toisin voi olla esimerkiksi
lapsen vasu-keskustelu, jota toivoisi jatkossakin käytettävän myös vanhemmuuden
kysymysten pohtimiseen.
Terveisin Irma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti