Uusi vuosi alkaa ja vasutyössä vauhti
vain kiihtyy! Paljon on jo Kajaanissa tehty ja sitäkin enemmän tekeillä. Vaikka
paljon onkin työn alla, niin edelleen on vahva usko siihen, että hyvä tästä
tulee! Pedamentoreiden työnkuva on monipuolinen ja ei voi ainakaan sanoa, että työpäivät
olisivat samanlaisia.
Vasu-työryhmät pyörivät täydellä
teholla ja niissä on syntynyt paljon hyvää keskustelua vasun teemoista. Onkin
erittäin tärkeää pysähtyä miettimään uuden vasun tekstiä. Mitä siinä sanotaan
ja mitä se käytännössä tarkoittaa varhaiskasvatuksessa? Mitkä asiat meillä on
jo hallussa ja mihin asioihin olisi hyvä nyt keskittyä ja mihin ehkä
tarvitsemme uudenlaisen näkökulman tai toimintamallin?
Kajaanissa vasu-hankkeeseen
liittyen järjestetään myös koulutuksia. Viime lauantaina oli yksi niistä, eli ”Lapsen
osallisuus pedagogiikan perustana”, jossa oli kouluttajana Piia Roos. Lapsen
osallisuus on yksi keskeisiä uudesta vasusta nousevia teemoja ja oli todella
hienoa, että aiheesta järjestettiin myös koulutus. Mitä on lapsen osallisuus ja
miten sitä voidaan varhaiskasvatuksessa kehittää. Piia Roosin koulutuksen
lähtökohtana oli toiminnan reflektointi eli pysähdytään tarkastelemaan omia
toimintatapoja, aiheutetaan säröilyä. Mietitään sitä, miksi toimimme näin, onko
toimintamallille perusteluja vai onko tarvetta muuttaa toimintaa. Osallisuuden
ajatuksena on se, että lapsella on mahdollisuus vaikuttaa ympäröivään maailmaan
ja omaan elämäänsä omien kykyjen ja halujen mukaan. Lapsia kuullaan ja
kuunnellaan ja heidän ajatuksillaan on myös merkitystä ja vaikutusta. Isoja
asioita meille kaikille: tulla kuulluksi ja nähdyksi ja kokea, että minulla ja
minun mielipiteelläni on merkitystä ja vaikutusta.
Kajaanissa on varhaiskasvatuksessa
käynnistymässä eri aihepiireihin keskittyviä pilotteja. Vuorohoito on yksi
varhaiskasvatuksen muodosta, joka tahtoo unohtua yleisiä suunnitelmia
laatiessa. Vuorohoidossa on kuitenkin niin paljon erityispiirteitä, että se ei
meinaa aina sopia samaan muottiin päiväpäivähoidon kanssa. Jossakin
koulutuksessa todettiinkin, että ”vuorohoito muistuttaa etäisesti
päiväpäivähoitoa, niistä voi löytää samoja piirteitä”. Kajaanissa on yksi
ympärivuorokautinen päiväkoti, jonka kanssa me pedamentorit aloitamme
yhteistyön ja käynnistämme vuorohoitoon keskittyvän pilotin. Tarkoitus on
yhdessä henkilökunnan kanssa pohtia kehitettäviä kohteita ja lisäksi tuoda ja
kehittää uuden vasun mukaisia teemoja käytäntöön. Olemme jo pitäneet
tiiminvetäjien ja johtajan kanssa yhden palaverin, jossa kerroimme pilotista ja
suunnittelimme yhdessä tulevaa. Olemme myös tehneet koko Teppanan päiväkodin
henkilöstölle kyselyn, jossa teemme alkukartoitusta sekä toimivista, että
kehittämistä vaativista asioista. Ensi perjantaina meillä on ensimmäinen
varsinainen pilotin käynnistys, jossa paikalla on päiväkodin johtaja ja
jokaisesta kolmesta tiimistä lastentarhanopettaja&lastenhoitaja –työpari.
Tämän pilottihankkeen vetämistä helpottaa huomattavasti se, että meillä
molemmilla pedamentoreilla on taustaa vuorohoidossa työskentelystä, joten käsitys
on olemassa siitä, miten vuoropäiväkoti pyörii.
Tällä viikolla kalenterista
löytyy pilottipäiväkotien palaveri, päiväkotivierailuja, vasu-työryhmän
palavereja, tvt-vastaavien palaveri, vuorohoitohankkeen startti, vasun
työstämistä ja sen lisäksi kaikkea kivaa pientä oheistoimintaa. Monipuolista,
eikö totta! J
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti