Valokuvaamisen harjoittelulla ja
valokuvasuunnistuksella on iPadin käyttö aloitettu melkein jokaisessa
päiväkodissa. Olen myös rohkaissut niitä aikuisia, joilla ei ole vielä kovin vahvaa
kokemusta iPadeista aloittamaan valokuvaamalla. Omien kokemusten perusteella,
esimerkiksi aiemmin kertomaani valokuvasuunnistukseen ei tarvitse edes yhteistä
kieltä, kun idea ymmärretään, niin kuvat riittävät siihen, että parityöskentely
onnistuu. Yllättävän monipuolisia juttuja voi keksiä pedagogiseenkin käyttöön
ihan pelkän kamerasovelluksen avulla. Valokuvaamalla voi dokumentoida
toimintaa, niin lapset kuin aikuisetkin. Kun kuvaamista tehdään paritehtävänä, harjoitellaan
mm. odottamaan vuoroa, auttamaan kaveria, tekemään yhteistyötä. Kuvaamalla
voidaan dokumentoida myös vaikkapa syksyn merkkejä ympäristössämme. Valokuvaamalla
itseään voidaan tutkia omaa erityisyyttämme ja ainutlaatuisuuttamme. Opettaja
voi myös antaa erilaisia kuvaustehtäviä: ”kuvaa A:lla alkavia asioita.” ”Kuvaa
jotain, mitä on kolme.” ”Kuvaa jotain isoa/pientä.” jne. vaihtoehtoja on
loputtomasti. Valokuvista voidaan ja kannattaa lopuksi jutella: Miksi kuvasit
juuri tämän? Aikuinenkin voi oppia monta uutta asiaa, kun kuuntelee lasten
perusteluja aiheesta.
Itselle tämän syksyn uusiin
opittuhin tai opettelun alla oleviin sovelluksiin on kuulunut Aurasma.
Aurasmassa kuvaan voi linkittää videota niin, että kun kuvaa katsoo
Aurasma-sovelluksen läpi, niin video alkaa pyörimään. Eräänä päivänä sain
huikean idean kävellessäni Kajaanin katuja. Pystyisikö liikennemerkkeihin
linkittämään ohjevideoita, miten kunkin liikennemerkin kohdalla toimitaan?
Pyysin yhteistyöpäiväkodiksi Pikku-Ketun päiväkotia ja he tekivät lasten kanssa
ohjevideoita ja yhdessä linkitimme niitä sitten liikennemerkkeihin. Alustavien kokeilujen
perusteella idea toimii myös käytännössä! Jes! J Aurasmalla saa kätevästi luotua vaikuttavia
esityksiä. Itselleni tuli myös mieleen, että olisi hauska kokeilla esimerkiksi
lapsen piirtämään perhekuvaan auran linkittämistä, jolloin perhekuvasta voisi
avautua vaikka lapsen kertoma tarina perheestään. Negatiivinen puoli
Aurasmassa on se, että siihen pitää rekisteröityä ja näet vain niiden
henkilöiden Aurat, joiden profiileja seuraat, eli käyttäminen verrattuna vaikka
QR-koodeihin vaatii aluksi pientä säätöä.
Green Screen, eli vihreän kankaan
käyttäminen on jotenkin aina yhtä hauskaa ja ihmeellistä, niin lapsista kuin
aikuisistakin. Menninkäisen päiväkodissa Green Screen oli tuttu jo viime
vuodelta ja 3-5 –vuotiaiden ryhmässä toivottiin käyntiä vihreän kankaan kanssa,
jotta päästään jalostamaan mielenkiinnon kohteena olleita kummitustarinoita. Ryhmässä
oli puhuttu kummituksista ja askarreltu kummituksia syksyn mittaan ja aamulla
ensimmäisenä, kun saavuin ryhmään minulle kerrottiin: ”Minäpä oon nähny
kummituksija!”. Olimme siis ennakkoon jo ryhmän opettajan kanssa sopineet, että
kuvaamme lapsia Green Screenin avulla kummitusmaisemissa. Aloitimme
työskentelyn niin, että valitsimme aikuisten kesken muutaman ”lapsiystävällisen”
kummituskuvan ja lapset saivat niistä valita mieleisensä. Lapset valokuvattiin
Green Screenin edessä ja lopuksi lapset nauhoittivat kuvan päälle omat
kummitusjuttunsa Shadow Puppet Edu –sovelluksen avulla. Kaikkien lasten silmät
loistivat, kun he näkivät kuvansa ja näistä kummitustalokuvista oli myös kotona
riittänyt juttua!
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti