Päiväkotiryhmävierailut saivat
viime vuonna erinomaisen palautteen ja niiden on toivottu jatkuvan. Kun vielä
tällä hetkellä toimin kaupungin ainoana pedamentorina, niin kaikki kaupungin
päiväkodit kuuluvat vierailukierrokseeni. Päiväkoteihin on aina mukava mennä,
kun kaikissa taloissa otetaan pedamentori niin positiivisesti vastaan.
Päiväkotivierailulle mennessään yrittää viedä aina mukanaan jonkun uuden idean
tai ajatuksen, mutta usein niiltä myös saa itselle uusia ideoita vietäväksi
eteenpäin. Parhaat ideat ovat syntyneet siitä, kun olen keskustellut päiväkodin
henkilökunnan kanssa ja ideat lähtevät lentoon.
Monesti toiminnan mallittamista
syntyy myös lennosta. Nakertajan päiväkodissa pojat rakensivat Suomi-palapeliä
jonka reunalla oli myös erilaisia Suomen luontoon kuuluvia eläimiä. Yksi
pojista kysyi: ”Miksi tässä ei ole haisunäädän kuvaa?”. Aikuinen vastais, että
haisunäädät eivät taida kuulua Suomen luontoon. Jatkokysymys kuului: ”No missä
ne sitten elävät?”. En itsekään äkkiseltään osannut kysymykseen vastata, joten
nappasimme iPadin ja Googletimme haisunäädän. Pojalle tuli vielä monta
lisäkysymystä haisunäädästä mieleen ja kaikkiin löysimme netistä vastauksen.
Hyvä ja erittäin yksinkertainen esimerkki siitä, miten tvt-laitteet voivat olla
tavallinen ja hyödyllinen osa päiväkodin arkea, kunhan ne ovat saatavilla.
Monessa päiväkotiryhmässä olemme
lasten kanssa aloittaneet iPadin käytön ihan alkeista. Mm. ”Miten tablettia
käsitellään?”, ”miten se aukeaa?”, ”mikä on pääsykoodi?”. Kun alussa säännöt on
sovittu ja käyty läpi selkeästi, niin niitä on helppo palata muistelemaan
myöhemmin. Suunnitelmissa on myös tehdä pilottipäiväkotien kanssa yhteistyössä lyhyitä
ohjevideoita iPadin käsittelystä QR-koodien taakse, jolloin niitä voi lapsi
omatoimisestikin kertailla. Valokuvaamisen harjoittelu on myös usein
ensimmäisten opeteltavien asioiden joukossa. Mielestäni on erityisen tärkeää jo
alusta alkaen keskustella siitä, kenestä voin ottaa kuvan. Hyviin tapoihin
kuuluu pyytää kaverilta lupa kuvan ottamiseen. Jos haluan muokata kasvokuvaa,
niin teenkö sen omalla vai kaverin kuvalla? Kun näitä asioita käsitellään jo
päiväkodista asti, niin hyvät tavat ja säännöt valokuvien oton, käytön ja
muokkaamisen kohdalla varmasti opitaan.
Olen pitänyt useita koulutuksia
tämän syksyn aikana eri aihealueista henkilöstön toiveiden mukaan. Koulutuksiin
ilmoittautuneet ovat olleet innokkaita ja kiinnostuneita oppimaan uutta ja
kouluttajan näkökulmasta se on erittäin hieno juttu. Välillä jää miettimään,
että miten saisi heidätkin innostumaan, jotka eniten oppia, tietoisuutta ja
kannustusta tarvitsisivat. Esiopetusryhmissä suhtautuminen tvt-laitteisiin ja
niiden pedagogiseen käyttämiseen on jo lähes pelkästään positiivista, koska
suurin osa heistä on jo vuoden käyttänyt iPadeja ryhmässä ja tietää sen
mahdollisuudet. Nyt kun toiminta on laajentunut koskemaan koko
varhaiskasvatusta, niin uudelleen tulee vastaan viime syksyltä tuttuja
kommentteja, että pitääkö noita koneita tuoda päiväkotiinkin, eikö riitä, että
lapset pelaavat kotona. Onneksi yleensä keskustelemalla ja
käyttömahdollisuuksia esittelemällä mielipiteet pehmenevät ja suhtautuminen
muuttuu positiivisemmaksi. Omien
kokemusten mukaan myös se on ”käännytystyössä” tärkeää, että mentori menee
ryhmiin ja mallittamalla näyttää, mitä laitteilla voi tehdä ja miten niiden
avulla saa toimintaan lisää uudenlaista sisältöä.
Esiopetuksen pilottipäiväkodit
kokoontuivat ensimmäisen kerran viime viiikolla. Paikalla olivat viimevuotiset
ja uudet toimijat. Kerrattiin, mitä olimme tehneet viime vuonna ja ideoitiin
vähän, että mitä lähdemme kehittelemään tämän vuoden projektiksi. Hyvä porukka
on meillä kyllä kasassa ja ideoita, ajatuksia ja intoa riitti! Esiopetuksen
pilottipäiväkodit tekivät tiivistä yhteistyötä viime vuoden ja samalla linjalla
on tarkoitus jatkaa eteenpäin. Yhdessä tekemällä saa ideat jalostumaan ja
tulokset ovat paljon hienompia kuin yksin puurtamalla.
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti