Hei!
Olen ollut nyt kolme viikkoa suorittamassa maisterivaiheeseen
kuuluvaa harjoittelua täällä Kajaanissa. Harjoittelupaikan sain päättää melko
vapaasti, pitäen mielessä harjoitteluun asetetut tavoitteet. Päädyin itse
tekemään harjoittelun varhaiskasvatuksen hallinnon puolella, koska minua
kiinnosti siellä tehtävä työ ja se, kuinka työtehtävät siellä rakentuvat ja
koostuvat. Myös kandivaiheen päiväkoti harjoittelussa muistan ajatelleeni sitä,
kuinka eri ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa varhaiskasvatuksen verkostossa, ja
miten he omilla työtehtävillään linkittyvät toisiinsa. Niinpä päätin koittaa
onneani täältä Kajaanin varhaiskasvatuspalveluista, josta sitten sainkin
harjoittelupaikan pedamentori Riikan ohjattavana.
Tavoitteena yleisesti maisteriharjoittelulle oli saada vahvistusta
kehittävän ja tutkivan työelämän käytäntöihin sekä syventää oman
asiantuntijuuden vahvistumista. Tavoitteenani oli myös oppia tuntemaan
ylipäätään hallinnon puolella tapahtuvaa varhaiskasvatuksen asiantuntijuuden
työtä, sekä sitä, millaista se käytännössä on. Lisäksi tavoitteena oli tutustua
kehittämistyöhön. Harjoittelun tehtäväksi sovimme tutustumisen Kajaanin
paikalliseen kehittämistyöhön sekä osallistua huoltajille laadittavan varhaiskasvatussuunnitelma
-esitteen valmisteluun. Harjoitteluun lähdin avoimin ja innokkain mielin.
Ensimmäisten päivien aikana tutustuin Riikan työnkuvaan ja
Kajaanin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä sen myötä eteen tulleisiin
asiakirjoihin. Lisäksi tutustuin Kajaanissa varhaiskasvatuksessa käynnissä
olleisiin kehittämishankkeisiin. Pääsin osallistumaan Riikan mukana myös hänen
työtehtäviinsä, ja kävimme myös tutustumassa muutamissa päiväkodeissa
harjoittelun aikana, jotka olivat olleet mukana pilottihankkeessa, jossa
osa-alueina oli leikki, pedagoginen dokumentointi sekä vuorohoito. Hankkeeseen
osallistujat kertoivat heidän kokemuksiaan osallistumisesta hankkeeseen ja sen
myötä heränneistä ajatuksista.
Varhaiskasvatussuunnitelma -esitteen valmistelua työstin koko
harjoitteluni ajan. Sen lisäksi pääsin myös työstämään esiopetukseen suunnattua
esitettä. Vasu -esitteestä kerättiin matkan varrella palautetta hallinnon
johtoryhmältä, päiväkodin johtajilta sekä muutamilta huoltajilta. Palautetta
saimme esitteen sisällöstä ja ulkoasusta. Pääsin myös kolmen viikon aikana
osallistumaan erilaisiin palavereihin sekä johtajille suunnatuille
kesäpäiville, jossa pääsinkin esittelemään työstämääni
varhaiskasvatussuunnitelma -esitettä. Lisäksi pääsin sivusta seuraajan roolissa
tutustumaan vähän myös muiden hallinnossa työskentelevien töihin, kuten
palvelupäälliköiden, maahanmuuttajakoordinaattorin sekä tulosalueen johtajan
töihin. Sen lisäksi jokainen heistä kertoi hieman omasta työnkuvastaan minulle.
Ja jottei harjoittelu käynyt liian vakavaksi, tutustuin ja
testailin lapsille hyväksi todettuja sovelluksia iPadilla sekä sain kokeilla
myös bee-botin ohjaamista. Samalla harjoitin myös itse omia tieto- ja
viestintäteknologia taitojani ja sain vinkkejä sovellusten käyttöön J.
Sain harjoittelun aikana hyvän kuvan siitä, millaista
kehittämistyö on, sekä miten sitä voi käytännössä toteuttaa. Harjoittelu
kokemuksena antoi minulle todella paljon. Pääsin tutustumaan uusiin asioihin ja
oppimaan niistä enemmän, mitä olisin voinut toivoakaan näin lyhyen ajan sisällä.
Sain tvt-asioista todella paljon tietoa, mikä ei ollut edes tavoitteenani,
mutta tuli silti hyvänä lisänä harjoittelusta matkaan. Lisäksi uuden
varhaiskasvatussuunnitelman sisäistäminen ja ymmärtäminen vahvistui
harjoittelun myötä. Näin itsellenikin on helpompi työelämässä sisäistää uusi
vasu käytännössä, kun teoria puoli on jo paremmin hallussa.
Voin lämpimästi suositella Kajaanin varhaiskasvatuspalveluja
harjoittelupaikkana J.
Mukavaa ja aurinkoista kesää!
Toivottaa,
Iina
Varhaiskasvatuksen maisteriopiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti